تبلیغات
عقیده - ایا ایه 100 سوره توبه راجع همه صحابه است؟
یکشنبه 19 شهریور 1391

ایا ایه 100 سوره توبه راجع همه صحابه است؟

   نوشته شده توسط: حامد    نوع مطلب :نوشته های دارای سندیت ،

جواب یک شبه که اهل سنت (وهابیت ) زیاد بهش تکیه میکنند

 

XXXXXXمگه قرآن تو سوره توبه آیه 100نگفته كه (پیشگامان نخستین مهاجران و انصار و كسانی كه به نیكی روش آنان را درپیش گرفتندوراه ایشان را به خوبی پیمودند ،خداوند از آنان خشنود است وایشان هم از خدا خوشنودند و خدا برای آنان بهشت را آماده ساخته است كه در زیر درختها كاخهای انان از رودخانه ها جاری است و جاودانه در انجا می مانند. این است پیروزی بزرگ ورستگاری سترگ.)

اینم از معنی آیه بود هر كه هم كه باور نداره بره از تو قرآن نگاه كنه سوره توبه آیه 100

بعدش ابوبكر ،عمر ،عثمان ،علی (رضی الله تعالی اجمعین) همه جزء مهاجرین مگه نبودن خوب خدا در قرآن ازشون ابراز خوشنودی كرده اگه ابوبكر، عمر و عثمان (رضی الله نعالی اجمعین) كافر بودند چطور خدا ازشون راضی بود. آیا كسی كه به نا حق حكومت میكنه خدا از اون راضی میشه؟

همین مدرك برای رد كردن كل مذهبتون كافیه هر چند كه مدارك خیلی موجوده تو استان خودمون كه همه تشیع پی بردن چون كتاب هایی كه مدرك برای رد كردن شما هستن خیلی فراوونه ولی متاسفانه تو استان های دیگه این جور كتاب ها جرمه و اجازه انتشار نمیدن چون میدونن كم میارن.

این یک دلیل برای اثبات دشمنی این قوم با تشیع

و اما جواب این دوستمون


خلاصه جواب:

 اولا : حتی طبق نظر اهل سنت ، این آیه شامل همه صحابه نیست .

ثانیا : مقصود از سابقون زودتر اسلام آوردن نیست بلکه به ایمان وعمل صالح است.

متن کامل رو در ادامه مطلب مطالعه بفرمایید

لینک منبع اصلی

جواب تفصیلی :

در این آیه خداوند سه گروه را مدح نموده است :

 1- سابقین اولیه از مهاجرین (مهاجرین اولیه) :( در آیه آمده است من المهاجرین (از مهاجرین) پس شامل همه مهاجرین ومتاخرین ایشان نمی شود .

مگر اینکه ادعا کنند کلمه "من" در اصطلاح علم نحو بیانیه است که چنین مطلبی قابل اثبات نیست .

2- سابقین اولیه از انصار : یعنی در کسانیکه در همان ابتدا به یاری رسول خدا آمدند و ایشان را پناه دادند ( یاوران اولیه). پس شامل همه انصار ونیز فرزندان ایشان و... نخواهد شد .(

پس در ابتدای این آیه دو گروه را مطرح نمود که یکی از آنها مهاجرین اولیه ودومی یاوران اولیه است که قبل از محکم شدن پایه های حکومت اسلامی اسلام آوردند.

توضیح این دو گروه :

کسانیکه ایمان آورده بر مصیبت ها صبر کرده به مدینه یا حبشه هجرت کردند .

کسانیکه در همان ابتدا حضرت ویاورانشان را پناه داده و آماده دفاع از اسلام شدند.

این دو دسته قطعا شامل کسانی می شود که قبل از بدر ایمان آوردند . اما کسانیکه بعد از قوت گرفتن دین وظهور قدرت آن (در جنگ بدر) ، اسلام آوردند دیگر دلیلی برشمول این آیه در مورد ایشان موجود نمی باشد. و اگر کسی چنین ادعایی داشته باشد باید دلیل ارائه کند .

3-  کسانی هستند که با نیکی این دو دسته را تبعیت نمودند.

بنا بر آنچه که در تعریف دو قسم گذشته گفته شد ، این دسته شامل کسانی می شود  که بعد از جنگ بدر تا بیعت رضوان یا فتح مکه اسلام آوردند . بنا بر این دیگر شامل کسانیکه در سال نهم ( عام الوفود یا سال نمایندگان) اسلام آوردند نخواهد شد.

ودلیل مدح ایشان در این آیه این است که ایشان سیره حسنه دو دسته قبل را پیش گرفته و در همان راه قدم برداشتند .

پس ملاحظه می شود که نمی توان با این آیه عدالت ده هزار صحابه ( ای را که اسم ایشان در معاجم ذکر شده است ) یا صد هزار (نفری را که در اماکن مختلف رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم  را دیده اند اما تنها عددشان در کتب ذکر شده است ) نخواهد شد.

مطالبی که ذکر شد آن چیزی است که از ظاهر این آیه به راحتی بدست می آید .

اما اهل سنت با این که ادعا دارند این آیه شامل همه صحابه می شود ، هیچ گونه دلیل ومدرک صحیحی ارائه نکرده و حتی علمای ایشان در مورد مقصود آیه اختلاف کرده اند :

ابن جوزی حنبلی می گوید درمورد مقصود این آیه از سابقین اولیه 6 قول موجود است :

1 . کسانی هستند که به دو قبله نماز خوانده اند . این نظر ابو موسی اشعری و سعید بن مسیب و ابن سیرین و قتاده است .

2 . کسانی هستند که در بیعت رضوان با رسول خدا بیعت نمودند . این نظر شعبی است .

3 . کسانی هستند که در جنگ بدر شرکت داشته اند . این نظر عطاء بن ابی ریاح است .

4 . همه صحابه هستند که به سبب صحبت رسول خدا ، به مقام سبقت رسیده اند . این نظر محمد بن کعب ال القرظی است.

5 . مقصود سابقین به ثواب وشهادت است . این نظر را ماوردی ذکر کرده است .

6 . کسانیکه قبل از هجرت اسلام آوردند ؛ این نظر قاضی ابو یعلی  است.

زاد المسیر: ج3 ص333، بتحقیق محمد بن عبد الرحمن عبد اللّه، ط. دار الفكر ـ بیروت.

شبیه همین مطلب در تفسیر طبری نیز آمده است.

 تفسیر الطبری: ج11 ص10، بتحقیق صدقی جمیل العطّار. ط. دار الفكر ـ بیروت.

سیوطی نظر هفتمی را بیان می کند که در آن آمده است : سابقین تنهت ابو بکر عمر علی سلمان و عمار یاسر هستند و برای این مطلب روایاتی را نقل می کند.

 الدر المنثور: ج3 ص269. ط. الفتح ـ جدّة.

جدای از این اختلاف ایشان در معنای تابعین نیز اختلاف دارند :

ابن جوزی می گوید:

کسی که سابقین را همه صحابه دانسته است ، تابعین را همان تابعین صحابه ( تابعین اصطلاحی ) می داند . از ابن عباس نیز روایت شده است که مقصود کسانی است که تا روز قیامت به نیکی از ایشان تبعیت کنند .

اما کسی که می گوید سابقین متقدمین از صحابه هستند می گوید مقصود از تابعین کسانی است که در روش از ایشان تبعیت کرده اند . فضل سابقین به زودتر انجام دادن است ؛ اگرچه همه صحابه فضل صحبت را برده اند .

عطاء می گوید : اتباع به احسان آن است که یاد محاسن سابقین بوده و بر ایشان رحمت فرستد

زاد المسیر: ج3 ص333.

ابن جریر و سیوطی گفته اند مقصود کسانی است که از مسلمانان تا روز قیامت باقی می مانند.

جامع البیان: ج82 ص120، والدر المنثور: ج3 ص271.

ثعالبی نیز کلام شعبی را نقل کرده که می گوید:

 مقصود از سابقین کسانی است که بیعت رضوان را درک کرده اند و تابعین باحسان سایر صحابه است و البته در این لفظ تابعین وسایر امت نیز به شرط احسان وارد می شوند

تفسیر الثعالبی: ج3 ص208، بتحقیق الدكتور عبد الفتّاح أبو سنة. ط. دار إحیاء التراث العربی ـ بیروت.

شوکانی نیز می گوید :

 تابعین باحسان کسانی هستند که سابقین از مهاجر و انصار را تبعیت کرده اند . و ایشان صحابه ای  هستند که بعد از آنها آمدند و نیز کسانی که بعد از آن تا روز قیامت هستند ؛ و مقصود تابعین اصطلاحی نیست .

ومقصود از  "به نیکی" قیدی برای تابیعین است . یعنی کسانی که از ایشان تبعیت کردند در حالیکه با اقتدا به سابقین ، در کردار  و گفتار ، نیکی را روش خود قرار داده بودند  .

فتح القدیر: ج2 ص398. ط. عالم الكتب ـ بیروت.

حال با این همه تفسیر مختلف اهل سنت چگونه ادعا می کنند که این آیه به صراحت عدالت همه صحابه را بیان می کند ، خدا می داند!!!

جدای از همه این مطالب ، ما با استفاده از قرآن می گوییم که معنای سابق اصلا زودتر اسلام آوردن نیست بلکه سبقت در ایمان وکارهای نیک است. قرآن در چند جا لفظ سابق را مطرح کرده است :

ثُمَّ أورَثنَا الكِتَابَ الَّذِینَ اصطَفَینَا مِن عِبَادِنَا فَمِنهُم ظَالِمٌ لِنَفسِهِ وَمِنهُم مُقتَصِدٌ وَمِنهُم سَابِقُ بِالخَیرَاتِ بِإِذنِ الله ذَلِكَ هُوَ الفَضلُ الكَبِیرُ ( فاطر 32 )

سپس کتاب را به برگزیدگان از بندگانمان دادیم پس از ایشان کسانی هستند که به خودشان ظلم نموده اند واز ایشانند میانه روها واز ایشانند کسانی که به سوی نیکی ها با اجازه پروردگارشان سبقت می جویند . این همان فضل بزرگ است .

سَابِقُوا إلى مَغفِرَةٍ مِن رَبِّكُم وَجَنَّةٍ عَرضُها كَعَرضِ السَّمَاءِ وَالأرضِ (الحدید 21 )

سبقت بگیرید به سوی بخششی از پروردگارتان وبهشتی که وسعت آن مانند وسعت آسمان وزمین است

در همه این آیات سبقت تنها به سوی خیرات ومغفرت الهی مطرح شده است.

اما اصطلاحا سبقت در اسلام اگر ایمان همراه آن نباشد فائده ای ندارد . چون بسیاری از مسلمانان قبل دیگران اسلام آوردند اما به زور شمشیر .

قالَتِ  الأعرَابُ آمَنَّا قُل لَم تُومِنُوا وَلَکِن قُولُوا أسلَمنَا (سوره حجرات آیه 14)

اعراب گفتند ما ایمان آورده ایم بگو ایمان نیاوردید بلکه بگویید اسلام آوریدم.

موفق باشید

 


تیمور
چهارشنبه 17 خرداد 1396 02:28 ب.ظ
سلام اگر به قول خودتون امام علی باید جانشین پیغمبر اکرم میشد و با فرض اینکه نعوذ بالله همه مهاجرین خیانتکار بودن پس چرا کسی از انصار به غدیر و یا دیگر احادیثی که میارین استناد نکردند و برای اونا چه فرقی داشت که علی جانشین بشه یا ابوبکر و میخواستن خودشون جانشین بشن در مورد توجیهاتتون باید بگم خلفا جز مهاجرین بودن و شما نمیتونید انگ منافق بودن رو بهشون بزنید چون نفاق در مدینه شروع شد و مهاجرین فقط حضرت علی و چند نفر دیگه نیستن
Jerry
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:44 ق.ظ
Hi! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could
locate a captcha plugin for my comment form?
I'm using the same blog platform as yours and I'm having difficulty finding one?
Thanks a lot!
manicure
شنبه 19 فروردین 1396 12:23 ب.ظ
What's up Dear, are you truly visiting this web page regularly,
if so after that you will absolutely take fastidious
know-how.
دوستدار علی (ع)
چهارشنبه 20 اسفند 1393 10:05 ب.ظ
این آیه تموم نشده و ادامه اش در آیه بعدی هست که پرده از برخی حقایق مهم برمیداره یعنی
101 سوره توبه که میگه :
"و در میان اعراب بادیه نشین (اطراف شما) جمعی منافق اند و از اهل مدینه نیز گروهی سخت به نفاق پایبند اند و تو آنها را نمی شناسی و..."
پاسخ حامد :
محمد.ش
چهارشنبه 20 اسفند 1393 08:46 ب.ظ
اهل سنت عزیز
من یکم کتاباتونو خوندم و متاسفانه شخصیت هایی که برای ما مقدس هستند مثل پیامبر و حضرت علی و ائمه در دید شما انسان هایی هستند که در مواردی حتی اشتباه هم می کرده اند.پس نباید انتظار داشت شما از عظمت امام من(ع) چیزی بدانید.
آیا جنگ جمل جز برای این بود که عایشه و طلحه و زبیر نمی توانستند زیر بار عدالت امام من بروند.
چطور می شود در یک جنگ هر دو طرف حق باشند اگر در جنگ جمل حق با عایشه و طلحه و زبیر بود پس دیگر امام من را چرا قبول دارید ؟
اگر معاویه از نظر شما خوب است می شود بد را برای من تعریف کنید؟
"خدایا شهادت در راه شناخت امیر المومنین علی (ع) را نثار ما بگردان "
محمد.ش
چهارشنبه 20 اسفند 1393 08:45 ب.ظ
اهل سنت عزیز
من یکم کتاباتونو خوندم و متاسفانه شخصیت هایی که برای ما مقدس هستند مثل پیامبر و حضرت علی و ائمه در دید شما انسان هایی هستند که در مواردی حتی اشتباه هم می کرده اند.پس نباید انتظار داشت شما از عظمت امام من(ع) چیزی بدانید.
آیا جنگ جمل جز برای این بود که عایشه و طلحه و زبیر نمی توانستند زیر بار عدالت امام من بروند.
چطور می شود در یک جنگ هر دو طرف حق باشند اگر در جنگ جمل حق با عایشه و طلحه و زبیر بود پس دیگر امام من را چرا قبول دارید ؟
اگر معاویه از نظر شما خوب است می شود بد را برای من تعریف کنید؟
"خدایا شهادت در راه شناخت امیر المومنین علی (ع) را نثار ما بگردان "
نصیر
جمعه 18 مهر 1393 05:16 ق.ظ
السابقون السابقون اولئک المقربون عزیز دل منظور سبقت در ایمانه تازه اولین کسی هم که ایمان اورد از مهاجرین خود علی هستش من شخصا کاری به خوندن کتاب ندارم ولی وقتی وضوی سنی ها رو دیدم و وضوی شیعیان رو دیدم سنی پاهاش رو میشوره شیعه پاهاش رو مسح میکنه میگه برای پا وامسحو نمیگه که و اغسلوالسابقون السابقون اولئک المقربون عزیز دل منظور سبقت در ایمانه تازه اولین کسی هم که ایمان اورد از مهاجرین خود علی هستش من شخصا کاری به خوندن کتاب ندارم ولی وقتی وضوی سنی ها رو دیدم و وضوی شیعیان رو دیدم سنی پاهاش رو میشوره شیعه پاهاش رو مسح میکنه میگه برای پا وامسحو نمیگه که و اغسلو
پاسخ حامد : شستن پا کلا واسه وضوع مستحبه
اگر کسی پاهاش بو میده باید قبل از وضو بشوره این دیگه دلیل و برهان نمیخواد یک کاره انسانی و بهداشتیه
ولی در اصول دینی باید و باید ترتیب رعایت بشه
غیر ممکنه شستن پا جزیی از وضو باشه
چون در تمام ارکان وضو حد و مرض و سمت و سو قرار داره
مثلا اب رو باید از ارنج به پایین ریخت
یعنی حد میشه ارنج سمت میشه از بالا به پایین
مسح سر هم همینجور
شستن صورت هم همینجور
پس نمیشه یهو شستن پا بیاد وسط وضو چون سمت نداره حد هم نداره
این سنی ها یه جایی دیدن یکی از بزرگانشون پاهاشو شسته ولی دیگه مسح کردنشو ندیدن لابد و به تکرار اومدن تا حالا
محمد
چهارشنبه 12 شهریور 1393 08:30 ب.ظ
آیه‌ی قران خیلی روشن و صریح است شما چرا برای خارج کردن صحابه‌ای که از آن‌ها کینه دارید. آیه را تفسیری روده ای کردین!؟
پاسخ حامد : سلام مجدد
شما بیاین ترجمه کنید ما هم یاد بگیریم
به قول خودتون ایه قران واضح و روشنه شما چرا جو گیر شدین واسه بالابردن بعضی از صحابه یقه جر میدین؟
ایا سلمان فارسی ابوذر و .... جز نزدیکترین صحابه نبودن؟
آیا حضرت علی نزدیکترین فرد به پیامبر و امین ایشان نبود؟
آیا میتوانید فقط یک ایراد فقط یک ایراد به زندگی و منش حضرت علی بگیرین؟
پس چرا آن صحابه ای که شما میگویید و از انها دفاع میکنید بر علیه این صحابه قیام کردن؟
کدامیک بر حق بودند؟
عایشه مروان ولید معاویه و....
یا علی ع ابوذر و سلمان؟
عزیز من بهتره از خواب بیدار شی
رویا
چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393 06:13 ب.ظ
برات متاسفم
پاسخ حامد : باش تا اموراتت بگذره
حالا چرا متاسفی؟
حقیقت
دوشنبه 1 مهر 1392 04:55 ق.ظ
واقعا مطلب جالبی بود،دوستان جویای حقیقت به وبلاگ آقای سلمان حدادی حتما مراجعه كنید،خیلی چیزا براتون روشن میشه
پاسخ حامد : سلام
امیدوارم که مطلب رو واقعا خونده باشید و صرفا برای تبلیغ نظر نداده باشید
به هر حال حرف حق همیشه جالب و دلنشینه
از حضورتون متشکرم
علی
دوشنبه 6 خرداد 1392 01:49 ب.ظ
عجب جواب مسخره ای
کم آوردین واسه خودتون بهونه میارین
پاسخ حامد : نمیدونم منظورتون از کم اوردن و جواب مسخره دادن کدام گروه هستند شیعه یا سنی . ولی در دفاع از تشیع حاضرم اگر سوالی دارید پاسخگو باشم البته با منطق کلام
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

دانلود آهنگ جدید